Vergelijk en sluit direct je zorgverzekering af.

Zorgverzekering vergelijken

De premies zijn bekend over:

Steun voor terugkeer ziekenfonds al jaren gelijk

Vandaag presenteerde de SP een onderzoek van Peil.nl / Maurice de Hond waaruit blijkt dat zes op de tien Nederlanders het ziekenfonds terug wil. Dat lijkt een opmerkelijke conclusie, maar is dat niet.
Al op 28 oktober 2008 schreef de Telegraaf over het onderzoek van ZorgKiezer.nl waaruit precies datzelfde bleek.

In de tussentijd zijn de zorgkosten flink gestegen, is het basispakket kleiner geworden en is het aantal mensen met betalingsproblemen rond hun zorgverzekering bijna verdubbeld. Er is dus vanaf de invoering van de nieuwe zorgverzekering een grote groep mensen die het ziekenfonds terug wil. Deze groep is opvallend genoeg al jaren gelijk en is ondanks alles niet groter geworden.

“Zes van de tien Nederlanders willen terug naar het ziekenfonds. Ze zijn zeer ontevreden over hun zorgverzekering, vooral om de aanhoudende premiestijging die ze betalen.” Dat kopte de Telegraaf op 28 oktober 2008 naar aanleiding van onderzoek van ZorgKiezer.nl.

Nu, zes jaar later, komt de SP op basis van onderzoek van Maurice de Hond tot dezelfde conclusie. Nog steeds willen zes op de tien Nederlanders het ziekenfonds terug. De SP claimt daarmee volgens De Volkskrant de overwinning in de ideologische strijd met de VVD over marktwerking in de zorg.

Renske Leijten, zorgwoordvoerder van de SP in de Tweede Kamer: ‘Van links tot rechts zien mensen dat dit systeem onhoudbaar is. De zorg wordt duurder en de kwaliteit gaat niet omhoog. Het is tijd voor een alternatief.”

Maar wat valt op? Het aantal mensen dat het ziekenfonds terug wil is in zes jaar tijd exact hetzelfde gebleven. En dat terwijl de kosten van de zorgverzekering in die periode juist fors zijn gestegen en het basispakket kleiner is geworden.

De zorgpremie en eigen risico gingen sinds 2008 sterk omhoog..
Zo ging de gemiddelde zorgpremie met 160 euro omhoog naar 1.257 euro volgend jaar. Een stijging van 15%. En ook het eigen risico ging verder omhoog. Moesten mensen in 2008 de eerste 150 euro zorgkosten uit eigen zak betalen, volgend jaar is dat opgelopen tot 375 euro, dat is 225 euro meer.

… en het basispakket werd kleiner
Ook werd het basispakket in de afgelopen zes jaar kleiner. Zo werd de tandarts niet meer vergoed vanaf 18 jaar (dit was 21 jaar), werd de pil geschrapt vanaf 21 jaar, verdwenen de maagzuurremmers en slaapmiddelen en tenslotte moest ook de iconische rollator eruit.

Tenslotte hebben steeds meer mensen grote moeite om de zorgpremies en het eigen risico te betalen. Het aantal wanbetalers was in 2008 zo’n 200.000 en dat is in 2014 opgelopen tot 328.500. Een stijging van 128.500 ofwel 65%.

De conclusie moet dus zijn dat er sinds de invoering van het ziekenfonds een grote groep mensen is die het ziekenfonds terug wil. En die groep is de afgelopen jaren ondanks de kostenstijging, pakketverkleining en toegenomen betalingsproblemen opvallend genoeg niet groter geworden.

Is teruggaan naar het ziekenfonds de oplossing?
Het kan anders en het moet beter in de zorg. De zorgkosten zijn de afgelopen jaren flink gestegen terwijl de zorgkwaliteit niet zichtbaar is verbeterd. Maar een stelselwijziging die de terugkeer van het ziekenfonds en de particuliere verzekering betekent, is daarvoor niet de heilige graal.

Zorgverzekeraars zijn nodig om zorgverleners scherp te houden. Betere zorg van hogere kwaliteit tegen lagere kosten. En daar valt nog veel aan te doen. Zorgverzekeraars moeten meer openheid geven over zorgkosten en zorgkwaliteit.

De zorgkosten zijn sinds de invoering van het nieuwe stelsel met ruim 60% gestegen. Maar ten tijde van het ziekenfonds stegen de premies in opeenvolgende jaren ook fors. En die kostenstijging is de laatste jaren afgevlakt. En ook het inkopen van zorg en daarbij meer selecteren op goede kwaliteit begint eindelijk op gang te komen.

Er is veel kritiek op zorgverzekeraars door de ‘torenhoge’ winsten die zij de afgelopen paar jaar hebben gemaakt. Maar uit onderzoek dat wij deden bleek al dat van de € 2,6 miljard winst die zij in de afgelopen twee jaar maakten, maar liefst € 2,3 miljard is teruggegeven aan de verzekerden in de vorm van een lagere (of zo je wil: minder hoge) premie.

Het verlangen naar de terugkeer van het ‘veilige’ ziekenfonds is een beetje als de terugkeer van de gulden. Het was er al, is er nog steeds en zal wel altijd blijven. Het lijkt echter meer ingegeven door sentiment dan de op zich positieve ontwikkelingen in de zorg van de afgelopen jaren.

Telegraaf Ziekenfonds

Laatste update op 18 oktober 2021 – 15:26 door Daan.