Vergelijk en sluit direct je zorgverzekering af.

Zorgverzekering vergelijken

De premies zijn bekend over:

Verzekerde kan volgend jaar bij bijna alle ziekenhuizen terecht.

dokter

De grote zorgverzekeraars hebben de onderhandelingen met de overgrote meerderheid van de ziekenhuizen over de zorginkoop voor volgend jaar afgerond. Daardoor kunnen hun verzekerden met een naturapolis, met recht op zorg bij gecontracteerde zorgverleners, volgend jaar bij vrijwel alle ziekenhuizen terecht. Dit blijkt uit een rondgang van de onafhankelijke vergelijkingssite ZorgKiezer.nl langs de vier grootste zorgverzekeraars. Dinsdag verliep de deadline waarop de verzekeraars bekend moesten maken met welke ziekenhuizen zij een contract hebben afgesloten, zodat hun klanten weten op welke zorg zij volgend jaar kunnen rekenen.

Begin oktober dreigden de onderhandelingen nog te mislukken. De Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) schreef in een brief aan de leden dat de voorstellen van sommige zorgverzekeraars zo laag waren, dat ziekenhuizen onmogelijk de financiële exploitatie rond zouden kunnen krijgen. Naar nu blijkt zijn de meeste zorgverzekeraars en ziekenhuizen er dus toch weer uitgekomen.

Achmea en Menzis bijna klaar: nog vier ziekenhuizen
Zowel Achmea als Menzis hebben de onderhandelingen over de zorginkoop met de ziekenhuizen bijna volledig afgerond. Zij hebben met 87 ziekenhuizen afspraken gemaakt en zijn nog met vier ziekenhuizen in gesprek. Bij Achmea gaat het om het UMC Groningen, Ziekenhuis Tjongerschans, Hagaziekenhuis en het Medisch Centrum Leeuwarden. Menzis is ook nog in onderhandeling met het Medisch Centrum Leeuwarden en daarnaast om het Universitair Medisch Centrum Utrecht, Universitair Medisch Centrum St. Radboud en het Maxima Medisch Centrum.

CZ en VGZ nog in gesprek
CZ heeft de onderhandelingen met 70% van alle ziekenhuizen afgerond en spreekt de verwachting uit ook met de overige ziekenhuizen tot overeenstemming te komen. VGZ is al heel ver met de onderhandelingen, en gaat er vanuit er met alle ziekenhuizen uit te komen.

Garantie op ziekenhuiszorg
Alhoewel de onderhandelingen over de zorginkoop voor volgend jaar dus nog lopen willen de verzekeraars CZ, Menzis en VGZ hun klanten met een naturapolis nu de garantie geven dat zij in 2014 bij alle ziekenhuizen terecht kunnen, ongeacht de uitkomst van de zorginkoop onderhandelingen. Zorgverzekeraar Achmea verwacht er ook met de laatste vier ziekenhuizen uit te komen, maar kan hiervoor op dit moment geen garantie afgeven.

Peter Ruys, directeur van ZorgKiezer.nl “De onderhandelingen tussen zorgverzekeraars en ziekenhuizen zijn alsnog vlot getrokken en bevinden zich in een vergevorderd stadium. Dat is goed nieuws voor de verzekerden. Die kunnen erop rekenen dat zij ook volgend jaar bij vrijwel alle ziekenhuizen terecht kunnen voor zorg.”

Zorgverzekeraars en ziekenhuizen onderhandelen ieder jaar over de zorg die volgend jaar geleverd moet worden. Elke zorgverzekeraar sluit met elk afzonderlijk ziekenhuis een inkoopcontract. Daarin wordt bepaald hoeveel zorg het ziekenhuis moet leveren aan de klanten en tegen welke prijs en kwaliteit dat gebeurt. Als er geen contract is, kunnen ziekenhuizen een zogenoemd passantentarief hanteren. Dat kan hoger liggen dan het bedrag dat wordt vergoed uit de verzekering.

Laatste update op 25 september 2016 – 05:15 door .