Vergelijk en sluit direct je zorgverzekering af.

Zorgverzekering vergelijken

De premies zijn bekend over:

Politieke standpunten over de zorg

Op 22 november 2023 kan er weer gestemd worden tijdens de Tweede Kamerverkiezingen in Nederland. Uiteraard is Zorg een belangrijk thema tijdens de verkiezingen. Om je een beter inzicht te geven in de standpunten van de politieke partijen op het gebied van zorg, heeft ZorgKiezer dit op een rij gezet. De politieke partijen staan in een willekeurig volgorde.

De 3 pijlers die we hebben geanalyseerd zijn:

• Eigen risico
  • Preventie
  • Zorgpersoneel

Download het bestand: ZorgKiezeroverzicht_politiekepartijen_2023

VVD

De VVD streeft ernaar om de geschikte zorg, op tijd en voor iedereen betaalbaar te maken. Doordat de de samenleving steeds ouder wordt en er een tekort is aan zorgverleners is het belangrijk om de zorg slimmer te organiseren. Dit zijn de belangrijkste standpunten van de VVD op het gebied van zorg:

Eigen risico: De VVD wil het eigen risico overzien door een maximum bedrag van het verplicht eigen risico in te stellen per behandeling.

Preventie: De VVD wil de samenwerking tussen sportverenigingen en het onderwijs stimuleren. Op deze manier kunnen kinderen in aanraking komen met beweging, sport en verenigingen. Ook willen ze sportprogramma’s voor senioren.

Zorgpersoneel: De VVD wil door een vermindering van administratieve lasten en een andere manier van werken er voor zorgen dat zorgmedewerkers zoveel mogelijk tijd kunnen besteden aan patiënten.

PVV

De PVV vindt het belangrijk dat er binnen het huidige zorgsysteem dingen veranderen, hierbij is het belangrijker dat de zorg betaalbaarder en toegankelijker wordt. Dit zijn de belangrijkste standpunten van de PVV op het gebied van zorg:

Eigen risico: De PVV wil het eigen risico afschaffen. Dit doen ze om te voorkomen dat Nederlanders te laat zorg opzoeken.

Preventie: De PVV heeft geen standpunten rondom preventie.

Zorgpersoneel: De PVV wilt meer personeel in de zorg aan nemen. Ze willen het aantrekkelijker maken voor zorgverleners om meer uren te werken. Ook willen ze de administratie en overhead aanpakken. Daarnaast wil de PVV een zorgcrisisreserve instellen.

CDA

Het CDA streeft er naar om zorg toegankelijk en betaalbaar te maken. Ondanks de hoeveelheid vraag naar zorg, de kosten, het tekort aan personeel en de hoeveelheid regels. Dit zijn de belangrijkste standpunten van de CDA op het gebied van zorg:

Eigen risico: Het CDA wil dat het eigen risico gelijk blijft en niet dat de hoogte van eigen betalingen stijgt.

Preventie: Het CDA wil meer investeren in sport en beweging. Ze willen kinderen op school, sportverenigingen en kinderopvangen stimuleren en motiveren om gezonder te eten.

Zorgpersoneel: Het CDA wilt dat zorgverleners ‘regelarm werken’, zo kunnen ze meer aandacht besteden aan de patiënt en de behandeling in plaats van de administratie.

D66

D66 wil dat de gezondheidszorg gaat over wat er nodig is in plaats van waar er recht op is. Op deze manier kan zorg weer toegankelijk en betaalbaar worden en kan de kwaliteit toenemen. Dit zijn de belangrijkste standpunten van de D66 op het gebied van zorg:

Eigen risico: D66 streeft naar een slimmer eigen risico, momenteel moeten mensen vaak hun hele eigen risico al betalen na één behandeling. Daarom wil D66 een bezoek aan het ziekenhuis voorspelbaar en betaalbaar maken voor iedereen. Ze willen een maximale bijdrage van € 100,- per behandeling voor maximaal 4 behandelingen instellen.

Preventie: D66 investeert in preventie door de aandacht voor mentale gezond te vergroten. Ze bieden begeleiding, nazorg en herstel na behandelingen. Ze maken afspraken met onderwijsinstellingen en werkgevers om preventie te optimaliseren.

Zorgpersoneel: Volgens D66 heeft Nederland meer buitenlands zorgpersoneel nodig en is het van essentieel belangd dat zorgverleners altijd veilig moeten zijn.

GroenLinks-PvdA

Volgens GroenLinks-PvdA is goede zorg is een recht. Door de huidige markt is het zorgsysteem voor veel mensen onbetaalbaar en niet meer toegankelijk. Daarom is het belangrijk dat de zorgkosten omlaag gaan, en de kwaliteit verbetert. Dit zijn de belangrijkste standpunten van de GroenLinks-PvdA op het gebied van zorg:

Eigen risico: GroenLinks-PvdA wilt het eigen risico stapsgewijs afschalen en het vrijwillig eigen risico verdwijnen.

Preventie: Volgens GroenLinks-PvdA is het voorkomen beter dan genezen. Daarom willen ze zich meer richten op gezondheid, preventie en welzijn. Op deze manier worden mensen gezonder en gelukkiger en resulteert het in minder dure zorg. Ze stimuleren preventieve maatregelen zoals; stoppen meer roken, gezonder eten en meer bewegen. Dit geld ook voor ouderen.

Zorgpersoneel: Groenlinks-PvdA wil meer investeren in het opleidingsniveau, salaris, zeggenschap, werkomstandigheden en het perspectief van alle zorgverleners. Ze willen de salarissen laten aansluiten bij andere sectoren en hierdoor de loonachterstand ongedaan maken. Daarnaast willen ze het werk aantrekkelijk maken door zorgverleners meer de ruimte te geven om zelf in te schatten wat nodig is voor de patiënten.

PvdD

De Partij voor de Dieren gelooft dat het belangrijkste onderdeel van goede zorg preventie is. Een gezonde levensstijl, voeding en lichaamsbeweging zijn belangrijke factoren in ziektepreventie en welzijnsbevordering. Gezondheidszorg gericht op preventie helpt om de totale zorgkosten te verlagen. Dit zijn de belangrijkste standpunten van de PvdD op het gebied van zorg:

Eigen risico: Volgens de PvdD moet het eigen risico worden afgeschaft en er moet geen eigen bijdrage zijn voor jeugdzorg.

Preventie: De PvdD is van mening dat preventie van ziekte de basis vormt van een goede gezondheidszorg. Een gezondere levensstijl, voeding en lichaamsbeweging spelen een cruciale rol bij het voorkomen van ziekte. Preventieve gezondheidszorg vermindert de totale kosten voor gezondheidszorg.

Zorgpersoneel: De PvdD investeer veel in zorgverleners. Er is ruimte voor (bij)scholing en er zijn betere arbeidsvoorwaarden. Daarnaast gaan de salarissen van zorgverleners omhoog en krijgen medewerkers meer zeggenschap over hun werk en werkroosters. Zo wordt het ook voor jongeren aantrekkelijk om in de zorg te werken.

SP

De SP streeft naar een zorgsysteem zonder bureaucratie en macht van zorgverzekeraars. Er moet meer begrip en zeggenschap voor zorgverleners zijn. Dit zijn de belangrijkste standpunten van de SP op het gebied van zorg:

Eigen risico: De SP wil het eigen risico binnen de zorgverzekeringswet afschaffen. Op deze manier zullen mensen die ziek zijn hier niet meer de dupe van zijn. Ze willen daarom het verplicht én vrijwillig eigen risico afschaffen.

Preventie: De SP wil door meer te investeren in preventie de sociaaleconomische gezondheidsverschillen aanpakken. Ze investeren meer in sport en sportverenigingen waardoor het toegankelijk wordt voor iedereen. Ook stimuleren ze de bestrijding van overgewicht en gaan producten van ongezonde voedingsmiddelen strengel controleren. Verder wil SP preventieve middelen, waarvan is aangetoond dat ze effectief zijn, vergoeden vanuit het basispakket.

Zorgpersoneel: De SP vindt dat zorgverleners betere arbeidsomstandigheden verdienen en meer zeggenschap moeten krijgen over hun werk. Op deze manier willen ze de uitstroom van het personeel stoppen. De lonen moeten omhoog, zorgverleners krijgen meer invloed en mogen onzinnige regels en bureaucratie schrappen. Zij moeten bepalen welke zorg er nodig is en niet de verzekeraars.

CU

Volgens de ChristenUnie is zorg voor kwetsbaren een taak van families en gemeenschappen. De verzorgingsstaat en professionele zorg hebben de volksgezondheid verbeterd, maar vervangen niet de waardevolle zorg die we elkaar kunnen bieden. Dit zijn de belangrijkste standpunten van de CU op het gebied van zorg:

Eigen risico: Het eigen risico blijft tot 2028 hetzelfde: € 385,- .

Preventie: De CU pleit voor preventie in de zorg als verplichting voor zorgverzekeraars en gemeenten. Cu wil het Nationaal Preventieakkoord uitbreiden, ze benadrukken dat preventie een gedeelde verantwoordelijkheid is en een cultuuromslag vereist.

Zorgpersoneel: De CU wil alle zorgverleners in loondienst hebben. Ze willen de Wet normering topinkomens uitbreiden naar alle gezondheidswerkers, waardoor er een maximuminkomen wordt vastgesteld. De partij wil ook het aantal zzp’ers in de zorg verminderen om de kwaliteit van zorg te verbeteren.

Volt

Volt wilt zorg dichter bij de mensen krijgen. Volgens Volt zijn gemeenten verantwoordelijk om zorg dicht bij de mensen te krijgen: zij zijn belast met de uitvoering van de participatiewet, de WMO (Wet maatschappelijke ondersteuning) en de jeugdzorg. Echter, ontvangen ze niet voldoende financiële middelen hiervoor. Dit zijn de belangrijkste standpunten van Volt op het gebied van zorg:

Eigen risico: Volt heeft geen standpunten rondom het eigen risico.

Preventie: Volt pleit voor preventieve maatregelen om de vraag naar zorg te verminderen en zorg betaalbaar en toegankelijk te houden. Hierbij noemen ze armoedebestrijding als belangrijkste preventieve maatregel. De partij wil preventieve en acute mondzorg moeten terugkeren in het basispakket, gratis anticonceptie verstrekken en gemeentelijke preventietaken uitbreiden.

Zorgpersoneel: Volt benadrukt dat om werken in de zorg aantrekkelijk te houden het belangrijk is om het werkgeverschap te verbeteren en meer gebruik te maken van innovatie. De partij stelt voor om de salarissen in de zorg gelijk te trekken met die in de rest van de publieke sector, aangezien deze 6 tot 9 procent lager liggen dan vergelijkbare functies in de markt.

Nieuw Sociaal Contract

Het Nieuw Sociaal Contract (NSC) benadrukt in hun verkiezingsprogramma de belangrijkheid van goede, betaalbare en toegankelijke gezondheidszorg. Preventie staat centraal volgens de partij, die pleit voor serieuze inspanningen op dit gebied. Naast kosten benadrukt de partij ook de kwaliteit van leven en levensplezier van mensen in de zorg. Dit zijn de belangrijkste standpunten van het NSC op het gebied van zorg:

Eigen risico: Het NSC wil een optie voor het eigen risico om per behandeling een deel te betalen en wil het eigen risico niet verhogen.

Preventie: Volgens het NSC  is het essentieel dat alle sectoren samenwerken om de gezondheid te verbeteren. De focus ligt op preventie. Gezondheidskwesties hebben sociale oorzaken die aangepakt moeten worden. De partij is daarom van plan om extra te investeren in preventieve maatregelen voor mensen met een lage sociaaleconomische status in regio’s en steden. Daarnaast wil de partij ook investeren in het bevorderen van een gezonde levensstijl bij jongeren en gezonde voeding betaalbaarder te maken.

Zorgpersoneel: Het tekort aan zorgmedewerkers zal volgens het NSC komende jaren toenemen. Ze streven ernaar de bureaucratie te verminderen, zodat het aantal professionals dat niet rechtstreeks in de zorg werkt afneemt en er meer ruimte komt voor zorgverleners die directe patiëntenzorg bieden.

BIJ1

BIJ1 streeft naar een zorgsysteem dat door en voor iedereen is, in plaats van een verdienmodel voor instellingen. Ze willen betaalbare, toegankelijke en gelijkwaardige zorg waar iedereen recht op heeft. Volgens hen moet de mens centraal staan, niet het geld. Dit zijn de belangrijkste standpunten van BIJ1 op het gebied van zorg:

Eigen risico: BIJ1 wil dat het eigen risico en de zorgpremies worden afgeschaft en dat er een nationaal zorgfonds komt.

Preventie: BIJ1 richt zich op op preventie en plaatst het welzijn van mensen boven economische belangen. Ze stimuleren open communicatie rondom gezondheidsrisico’s en moedigen het gebruik van niet-farmaceutische beschermingsmaatregelen aan.

Zorgpersoneel: Volgens BIJ1 leidt het bureaucratische systeem ertoe dat mensen steeds moeite hebben om de juiste zorg te krijgen. Zorgverleners verdienen te weinig, het personeel valt vaak uit vanwege de hoge werkdruk en er zijn lange wachtlijsten. Kortom: het zorgsysteem moet veranderen. Daarom willen ze dat de zorg weer in handen van de overheid brengen en streven naar een betaalbaar, toegankelijk en eerlijk zorgsysteem.

DENK

DENK benadrukt het belang van een eerlijke en gebalanceerde zorg. Ze pleiten voor een benadering van de zorg die gericht is op de opbrengst voor de samenleving als geheel. DENK benadrukt de noodzaak van aanzienlijke investeringen in de gezondheidszorg. Dit is essentieel om de betaalbaarheid van de zorg te waarborgen. Dit zijn de belangrijkste standpunten van DENK op het gebied van zorg:

Eigen risico: De partij DENK wilt het eigen risico volledig afschaffen.

Preventie: DENK vindt preventie belangrijk om de druk op het zorgsysteem te verminderen en de kosten van gezondheidszorg onder controle te houden. Daarom willen ze investeren in preventieve zorg, zoals gezondheidscontroles, voedingsadvies en bewegingsprogramma’s. Daarnaast streven ze ernaar om gezonde alternatieven, zoals groenten en fruit, betaalbaarder te maken door geen btw meer te heffen op deze producten.

Zorgpersoneel: DENK vindt dat het zorgpersoneel meer erkenning verdient. Daarom willen ze de administratieve last voor zorgverleners minderen, zodat zij zich kunnen concentreren op het verlenen van zorg. Ze vinden dat zorgverleners betere beloningen verdienen en willen investeren in meer huisartsen in de wijken om de wachtlijsten te verkorten.

BBB

Volgens de BBB begint een gezonde bevolking met gezonde voeding. Door gezond en gevarieerd te eten, zijn mensen gemiddeld langer gaan leven, wat de druk op de zorg heeft vergroot. Om deze uitdaging aan te pakken, pleit BBB voor een mensgerichte aanpak in de zorg, met aandacht voor een landelijk zorgfonds, meer zorgpersoneel en kleine verzorgingstehuizen. Dit zijn de belangrijkste standpunten van het BBB op het gebied van zorg:

Eigen risico: De BBB wil het eigen risico afbouwen en uiteindelijk afschaffen.

Preventie: De BBB is voor het bevorderen van preventie. Ze willen dat zorgverzekeraars meer investeren in preventie. Ze dringen ook aan op programma’s voor vroegtijdige opsporing en preventie, bestaande programma’s moeten worden uitgebreid en succesvolle initiatieven moeten snel landelijk worden gebruikt. Ze streven naar passende zorg waarbij preventie gericht op gezondheid wordt geïntegreerd, mits dit wetenschappelijk effectief is bewezen.

Zorgpersoneel: De BBB benadrukt dat er een gebrek aan zorgpersoneel is en dat dit een groter probleem wordt. De partij wil daarom bureaucratische processen die veel tijd in beslag nemen verminderen en streven ernaar om werken in de zorg aantrekkelijker te maken. Zorgpersoneel zou een salaris moeten krijgen dat vergelijkbaar is met de markt en meer controle, regie en prioriteit moeten hebben met betrekking tot roosters en werktijden.

SGP

Kwalitatieve en betaalbare zorg, geïnspireerd door christelijke waarden, is een prioriteit voor de SGP. Ze streven naar zorg die bij iedereen past, met aandacht voor individuele overtuigingen en wensen, terwijl ze ook de kwaliteit van de zorg willen verbeteren in het licht van veranderende behoeften en financiële uitdagingen. Dit zijn de belangrijkste standpunten van de SGP op het gebied van zorg:

Eigen risico: Het eigen risico blijft tot 2026 gelijk: € 385,-.

Preventie: De SGP stimuleert het nemen van preventieve maatregelen. Ze zijn van mening dat gezondheidsproblemen vaak voortkomen uit sociale, economische, fysieke en psychologische factoren. Zaken zoals armoede, levensstijl, schulden, eenzaamheid en problemen met relaties of verslaving kunnen bijdragen aan gezondheidsklachten. Daarom dringt de partij aan op gerichte (preventieve) maatregelen van de overheid om een gezonde leefomgeving te bevorderen.

Zorgpersoneel: De SGP ziet druk op het zorgsysteem doordat het aantal mensen dat zorg nodig heeft in Nederland toeneemt en het aantal mensen dat zorg kan verlenen afneemt. De partij benadrukt dat zorgpersoneel meer erkenning en betere beloning verdient. Ze streven ernaar om zorgverleners meer autonomie en verantwoordelijkheid te geven om hun expertise en vaardigheden te benutten. Bovendien wil de partij de bureaucratie in de zorg verminderen, met als uiteindelijk doel om deze te halveren.

FVD

Volgens het Forum van Democratie heeft de ziekenhuiszorg geleden onder strengere regels en streven naar efficiëntie, waarbij zorgverzekeraars meer controle kregen. De FVD streeft naar het herstel van het zorgsysteem. Dit betekent vrije artsenkeuze, betere patiëntinformatie en vooral minder bureaucratie door het verminderen van regels en het afschaffen van de controledruk. Dit zijn de belangrijkste standpunten van het FVD op het gebied van zorg:

Eigen risico: Het FVD wil het eigen risico verlagen naar 200 euro.

Preventie: Het FVD heeft geen standpunten rondom preventie.

Zorgpersoneel:  Het FVD streeft naar Vrijheid van artsenkeuze en transparante zorgresultaten. Daarnaast willen ze minder bureaucratie waardoor de kwaliteit van zorg verbeterd. De zorg moet voor werknemers weer aantrekkelijker worden door concurrerende arbeidsvoorwaarden en gesloten ziekenhuizen moeten opnieuw geopend worden.

JA21

De partij JA21 vindt dat door verkeerde prioriteiten, financiële prikkels en bureaucratische rompslomp de zorg is verstikt. Om de gezondheidszorg te verbeteren, moeten patiënten weer centraal staan. Dit zijn de belangrijkste standpunten van JA21 op het gebied van zorg:

Eigen risico: JA21 heeft geen standpunten rondom het eigen risico.

Preventie: JA21 besteed veel aandacht aan preventie en beschouwt het als een belangrijk onderdeel van een gezondheidsbeleid dat bestand is tegen de toekomst. Ze willen sport en lichamelijke activiteit op alle niveaus toegankelijk maken, omdat dit bijdraagt aan zowel fysieke als mentale gezondheid, sociale interactie, gemeenschapsgevoel en nationale trots.

Zorgpersoneel: JA21 is van mening dat de kwaliteit van diverse zorggebieden, van groot belang is. Ze stellen voor om betere arbeidsvoorwaarden te creëren en de administratieve last te verlichten, om zorgpersoneel aan te trekken en te behouden. Ze willen de aantrekkelijkheid van het werken in de zorg vergroten door financiële compensatie en het verhogen van salarissen en vergoedingen, met name in de lagere salarisschalen. Ze willen daarentegen ook de regeldruk en rapportageverplichtingen te verminderen.

50PLUS

De zorgkosten stijgen enorm, maar het verminderen van kosten mag niet leiden tot verwaarlozing van mensen die zorg nodig hebben. Om de beperkte middelen en personeel rechtvaardig te verdelen, moeten keuzes gemaakt worden. 50PLUS benadrukt dat leeftijdsdiscriminatie hierbij niet van sprake mag zijn. Dit zijn de belangrijkste standpunten van 50PLUS op het gebied van zorg:

Eigen risico: 50PLUS wil het eigen risico terugbrengen naar € 0,-.

Preventie: Volgens 50PLUS ligt de toekomst van de gezondheidszorg in preventie, dit is de beste manier om de steeds stijgende kosten in de gezondheidszorg te beheersen. Preventie leidt tot minder medicijngebruik, minder zorgvraag en een gezondere en fittere bevolking. Het preventieakkoord is volgens 50PLUS een eerste stap, maar preventie moet ook aantrekkelijk worden voor zorgaanbieders en zorgverzekeraars.

Zorgpersoneel: 50PLUS wil meer aandacht en waardering voor medewerkers in de zorg, ook op financieel gebied.

Bekijk al het nieuws voor 2024 op onze zorgverzekering 2024 pagina. Daarnaast is het vanaf 13 november mogelijk om zorgverzekeraars te vergelijken.

Laatste update op 9 november 2023 – 10:50 door Fabian Clemens.

Reacties op “Politieke standpunten over de zorg

1. Ik vind dat alle stichtingen van de zorg en de zorg zelf op de schop moet. De mensen worden teveel betutteld en zielig gevonden. Zowel ouderen en gehandicapten dat is discriminatie. Ook het personeel mogen en kunnen zelf niets doen zonder toestemming van de stichting bv ons tweede thuis. Er wordt gesproken over zelfstandige en volwassen mensen maar in de praktijk is het anders. Zo krijgen de bewoners de baxterol verplicht gedwongen tegen hun zin in. De bewoners hebben zelf niets in te brengen.

2. De zorg moet zeker op de schop! Waarom zijn ooit de bejaardentehuizen afgeschaft? Zorg via thuiszorg per persoon ‘inhuren’ (de verzekering betaalt) lijkt me veel duurder. Bovendien is alleen even ‘s ochtends of ‘s avonds langskomen niet genoeg voor veel mensen, zoals mijn moeder. Mijn moeder heeft geen indicatie, en kan daardoor nergens terecht! Maar ze kan ook niet voor zichzelf zorgen! Zij valt dus tussen wal & schip. En dan wordt ‘verwacht’ dat de familie mantelzorgt! Terwijl de overheid ook wil dat je zoveel mogelijk werkt (een baan hebt). Nou, ik heb er 2 hoor: een echte en een mantelzorg taak. Daarnaast heb ik nog een dochter die op school zit. Zorgpersoneel heeft ook te weinig tijd: bij mijn vader die in een verpleeghuis zat, kwam er soms pas iemand helpen een uur nadat hij op de hulpknop had gedrukt! Bij mijn moeder moeten we veel zelf regelen, zo ook het zoeken naar een plek waar ze beschermd kan wonen. Dat komt omdat er te weinig zorgpersoneel is. Ik voel me soms zelf een zorgmedewerker (waar ik niet voor ben opgeleid!). Wat doen de politieke partijen aan dit grote zorgprobleem?? En een ander groot issue vind ik het leraren- en schoolleiderstekort! Maar daar moet ik misschien een aparte post voor maken…