ZorgKiezer

Veelgestelde vragen na het afsluiten van je zorgverzekering voor 2020

Door: - Leestijd: 4 minuten

Ben jij dit jaar overgestapt naar een nieuwe zorgverzekeraar? Misschien heb je dan nog wel wat vragen. Wij zetten de meestgestelde vragen voor je op een rijtje en geven je antwoord. Heb je toch nog een vraag? Neem dan gerust contact met ons op!

Ik heb nog niets gehoord van mijn nieuwe zorgverzekeraar, wat nu? 

Zodra jij overstapt via ZorgKiezer, sturen wij de aanvraag door naar de nieuwe zorgverzekeraar. Zij regelen vervolgens jouw nieuwe polis. Doordat er aan het einde van het jaar duizenden mensen tegelijk overstappen, kan het even duren voordat je bericht krijgt. Heb je op woensdag 8 januari nog geen bericht gehad? Neem dan contact met ons op. We kijken dan graag met je mee of alles goed gaat.

Heb je een polis afgesloten bij:

  • CZ
  • CZdirect
  • Just
  • Ditzo
  • De Amersfoortse

Deze verzekeraars hebben een langere verwerkingstijd. Het kan maximaal twee weken duren voordat je bericht van hen krijgt.

Update 7-1-2020: De verwerking van de aanvragen bij CZ, CZdirect en Just duurt nog maximaal een week. De aanvragen bij Ditzo zijn bijna allemaal verwerkt. De aanvragen bij de Amersfoortse zijn naar verwachting aan het einde van de week verwerkt.

Heb je nog geen nieuw polisblad of zorgpasje en moet je naar het ziekenhuis of de huisarts? Dit is geen probleem: je kunt gewoon de zorg gebruiken die je nodig hebt. Zorgverleners krijgen hier ieder jaar mee te maken. We raden je aan om je zorgpas of polisblad van je oude verzekeraar mee te nemen en aan te geven dat je net bent overgestapt. 

Update 24-3-2020: Ondertussen hebben alle zorgverzekeraars hun overstappers bevestigd. We gaan er dan ook vanuit dat iedereen die via ZorgKiezer is overgestapt ondertussen weet waar hij aan toe is. Is dit niet het geval? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op, dan kijken wij met je mee.

De gegevens in mijn aanvraag zijn niet correct. Kan ik dit nog wijzigen?

Ja, dit kun je op drie manieren wijzigen:

  • Neem contact met ons op. Wij geven de wijziging dan voor je door aan de verzekeraar.
  • Wacht tot je jouw polisblad hebt ontvangen en log in op je persoonlijke pagina op de website van je nieuwe zorgverzekeraar. Hier kun je de wijziging zelf doorvoeren
  • Wacht tot je jouw polisblad hebt ontvangen en bel, mail, app of chat met de verzekeraar. Zij kunnen de wijziging dan meteen voor je doorvoeren. 

Als (bijvoorbeeld) je adresgegevens niet kloppen, dan neemt de verzekeraar meestal zelf contact met je op om de gegevens te corrigeren.

Wanneer krijg ik mijn Oral-B tandenborstel?

Update 24-3-2020: Helaas hebben we moeten besluiten om nog even te wachten met het leveren van de tandenborstels. In een tijd waarin quarantaine en social distancing het dagelijks leven bepalen, vinden wij het niet verantwoord om duizenden mensen actief de straat op te sturen. Je ontvangt deze week een mail met daarin meer informatie. Alvast bedankt voor je begrip!

We verwachten dat we in maart/ april 2020 de tandenborstels kunnen uitleveren. We moeten namelijk eerst wachten op de bevestiging van de aanmeldingen door de zorgverzekeraars (bij een aantal krijgen we dit helaas pas in maart 2020) en de aanlevering van de tandenborstels door Oral B. Dat is met 70.000+ tandenborstels een enorme klus. 

Zodra alles rond is, kan je de borstel gratis ophalen bij een "pick-up point" bij jou in de buurt. Op de actiepagina vind je alle voorwaarden en houden we je op de hoogte.

Wanneer ontvang ik mijn polisblad?

Je krijgt je polisblad binnen 3 weken na het afsluiten van je verzekering toegestuurd. Je ontvangt je polisblad per post of per e-mail. Dit wisselt per verzekeraar. 

Wanneer ontvang ik mijn zorgpas?

Je ontvangt je nieuwe zorgpas uiterlijk in de derde of vierde week van januari. Heb je eerder een verzekeringsbewijs nodig? Dan kun je jouw polisblad gebruiken.

Is mijn oude zorgverzekering opgezegd?

Je oude zorgverzekering wordt op basis van jouw Burgerservicenummer (BSN) opgezegd. Je hoeft hier zelf niets voor te doen. 

Mijn oude zorgverzekeraar heeft de zorgpremie van januari al afgeschreven, wat nu?

Zorgverzekeraars schrijven altijd eind december of begin januari de zorgpremie voor januari af. Zodra zij het bericht ontvangen dat je bent overgestapt, storten ze de premie gewoon weer terug. Je hoeft hier zelf niks voor te doen.

Kun je het geld niet missen?  Dan kun je de zorgpremie van je oude verzekering bij de bank laten storneren. Zorg er wel voor dat je eerst zeker weet dat de overstap naar de nieuwe zorgverzekeraar is geaccepteerd en verwerkt. 

Mijn nieuwe verzekeraar zegt dat ik €0,01 moet overmaken. Klopt dit wel?

Ja dit klopt. Er zijn een aantal verzekeraars die dit doen, namelijk: CZ, CZdirect en Just. De verzekeraar vraagt op deze manier toestemming om automatisch te mogen incasseren. 

Je ontvangt van de verzekeraar een e-mail met een daarin een betaallink die verwijst naar iDeal. Via de betaallink betaal je € 0,01 (1 cent) aan de verzekeraar. Dit bedrag krijg je binnen 5 werkdagen weer teruggestort.

Kan ik nog iets wijzigen aan mijn zorgverzekering vanaf 1 januari?

Bij sommige verzekeraars kun je in januari nog een wijziging doorgeven. Dit geldt niet voor iedere verzekeraar. Wil je bij dezelfde zorgverzekeraar blijven, maar wil je bijvoorbeeld een andere aanvullende verzekering kiezen of je betaalwijze veranderen? Neem dan contact op met jouw zorgverzekeraar. Zij kunnen je dan vertellen of dit mogelijk is én het eventueel meteen voor je in orde maken.

Je hebt altijd 14 dagen bedenktijd na het afsluiten van je zorgverzekering. Wil je hier gebruik van maken? Dan kun je jouw verzekering annuleren door contact op te nemen met ons of met jouw zorgverzekeraar. 

Bij welke zorgverleners kan ik terecht?

Verzekeraars sluiten contracten met zorgverleners, zoals ziekenhuizen en fysiotherapeuten. In de vergelijker van ZorgKiezer kun je zien bij welke zorgverleners je terecht kunt. Veel verzekeraars hebben op hun site een zorgzoeker of zorgvinder staan waarmee je alle gecontracteerde zorgverleners in jouw omgeving kunt vinden. Bij twijfel kun je altijd contact opnemen met je verzekeraar.

Heb je een budgetpolis of een naturapolis dan krijg je een lagere vergoeding wanneer je naar een niet-gecontracteerde zorgverlener gaat. Heb je een restitutieverzekering? Dan krijg je ook bij een niet-gecontracteerde zorgverlener een volledige vergoeding. 

Wanneer ontvang ik mijn bol.com bon?

Heb jij meegedaan aan de Tell a friend actie, dan ontvang je in maart/april jouw bol.com bon(nen). De volledige actievoorwaarden vind je hier. Wil je direct weten wat de status van jouw cadeaukaart is? Klik hier.

Ik ben niet geaccepteerd voor een aanvullende verzekering of een tandartsverzekering, wat nu?

Als je niet in aanmerking komt voor een aanvullende verzekering of tandartsverzekering, dan verzekert de nieuwe zorgverzekeraar jou automatisch voor een lager pakket. Wil je dit niet, dan heb je wettelijk 14 dagen bedenktijd.

Je kunt drie dingen doen:

  1. Je weigert het voorstel van de nieuwe zorgverzekeraar. Je oude verzekering is wel stop gezet. Dit betekent dat je nu nergens aan vast zit. Je hebt tot 31 januari om een nieuwe verzekering af te sluiten. 
  2. Je weigert het voorstel van de nieuwe zorgverzekeraar. Je blijft nu automatisch bij jouw oude zorgverzekeraar mits je jouw oude zorgverzekering niet hebt opgezegd voor 31 december.
  3. Je accepteert het voorstel van de nieuwe zorgverzekeraar. Je bent ingeschreven voor een lagere dekking met een directe acceptatie. 

Kan ik nog een nieuwe zorgverzekering kiezen in 2020? 

Dit kan alleen als je jouw oude zorgverzekering vóór 1 januari hebt opgezegd. Heb je dit gedaan? Dan heb je tot 31 januari om een nieuwe verzekering te kiezen.

Let op: Er zijn een aantal gevallen waarbij je tussentijds kunt overstappen van zorgverzekering.

Contact opnemen

Staat jouw vraag er niet tussen? Neem contact met ons op. Ons team van zorgexperts helpt je graag! 

Lees meer over: Zorgverzekeringen

Eenvoudig zorgverzekering vergelijken en afsluiten
 

Waarom overstappen via ZorgKiezer.nl?

  • 100% Onafhankelijk
    Vergelijk op prijs en inhoud alle 61 verzekeringen
  • Altijd de laagste prijs
    Premies lager dan bij verzekeraar zelf, of gelijk.
  • Overstapgarantie
    Wij zorgen dat je oude verzekering wordt opgezegd